مقاطع پروفیل ها و عملکرد آنها

بیشترین کاربرد پروفیل ها در ساخت و ساز ساختمان و بناها می باشد. این پروفیل ها از لحاظ اندازه و مشخصات به چندین دسته تقسیم میشود. در زیر به چند مورد از کاربرد پروفیل ها و دسته بندی آنها از روی اندازه آنها می پردازیم.

پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک: این پروفیل ها به عنوان نرده برای در و پنجره ، راه پله ها ، پیاده روها و خیابانها ، دیوارهای امکان و زمینهای محصور شده بکار می روند.

پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع بزرگتر: این نوع پروفیل ها به عنوان ستونی شناخته می شوند و در صنعت و ساخت شاسی تریلرها و نفت کش ها و همچنین در ساختمان سازی و ساخت ستون و اسکلت فلزی استفاده گسترده ای دارند.

مقاطع پروفیل های مربع: این نوع پروفیل از ۶۰*۶۰ میلی متر تا ۲۷۰*۲۷۰ میلی متر و در مقطع مستطیل از ۴۰*۱۰۰ میلی متر تا ۱۳۵*۳۰۰ میلی متر می باشد. همچنین ضخامت آنها از ۵/۲ تا ۸  میلی متر است.

پروفیل های قوطی مربع و مربع مستطیل: این پروفیل در صنایع خودروسازی بیشترین استفاده را دارد. در ساخت اتاق خودروهای سنگین و سبک, تریلرها, یدک کش ها, انواع استراکچرها و سازه ها, چرخ های دستی و برقی, باربندها میتوان از قوطی استفاده کرد. از دیگر کاربرد آن میتوان به استفاده از آن در پزشکی و ساخت انواع تخت های بیمارستانی و تجهیزات حمل بیمار و تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد. همچنین از کاربرد آن درساخت لوازم خانگی می توان به تخت خواب های فلزی, پایه میز و صندلی, سرویس های غذاخوری فلزی, مبلمان فلزی, جالباسی ها, قفسه های فلزی اشاره کرد.
تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تبلیغاتی ، تجهیزات ورزشی ، شهربازی و مجتمع های تفریحی از دیگر مواردی هست که این تابلو ها را می توان استفاده کرد.

پروفیل های شکل Z: از این پروفیل ها اکثراً برای پوشش سقف سوله ها استفاده می شود.

پروفیل های نبشی و ناودانی: پروفیل نبشی از بال ۲۰ تا ۵۰ میلی متر و پروفیل های ناودانی ۱۰، ۱۲، ۱۸ هستند. کاربرد آنها در ساخت چهارچوب درهای بزرگ آهنی و قالب های فلزی مورد استفاده در ماشین آلات می باشد.  همچنین از ناودانی های کوچک می توان در کرکره مغازه استفاده کرد.

 

  • پروفیل های باز :

این پروفیل با ضخامت ها و انواع مختلف ساخته می شود. انواع پروفیل باز شامل Z , U, Hat , I است. کاربرد پروفیل های باز بیشتر برای چارچوب درب هایی از جنس چوب , ام دی اف و قاب اطراف پنجره روی نمای بیرون ساختمان می باشد.

  1. پروفیل U
  2. پروفیل Hat

    انواع پروفیل Hat :

    • پروفیل کلاهی باز Hat
    • پروفیل کلاهی بسته Hat یا پروفیل سپری
  3. پروفیل Z : پروفیل مقطع Z در سایز ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲ و ضخامت ۲، ۲.۵ و ۳ میلی متر و در طول های ۴،۶،۷ متری و بلند تر تولید می شود. این تنوع به دلیل این است که بتوان از آن در هر قسمت از سازه به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. سقف سالن های بزرگ مثل سالن ورزشی , سوله , انبار  ,ایستگاه های سوخت و اتوبوس و پارکینگ مواردی است که بیشترین مصرف را دارد.انواع پروفیل Z :

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *