آشنایی با فرمول محاسبه تحمل بار قوطی

تحمل بار قوطی

روش های مختلفی برای فرمول محاسبه تحمل بار قوطی وجود دارد. همان‌ طور که می‌ دانید برای ساخت هر سازه فلزی نیاز به مصالح مختلفی مانند پروفیل قوطی داریم تا بتوانیم یک سازه پایدار را بسازیم. اجزای این سازه باید طوری باشند که به‌ خوبی بتوانند همه بارهای وارد بر سازه را تحمل کرده و از طریق دیوارها و ستون‌ ها بارهای اضافی را به زمین انتقال دهند. اگر این اجزا به‌ درستی انتخاب شوند ایمنی سازه افزایش پیدا کرده و در برابر نیروهای دینامیکی ناگهانی مانند نیروی باد یا زلزله مقاوم خواهد بود.

در غیر این صورت احتمال بروز حوادث و ایجاد خسارات جانی و مالی زیاد است. یکی از اجزای مهم برای تحمل بار سازه نیز قوطی آهن نام دارد که میزان تحمل وزن قوطی در تعداد مورد نیاز آن و نحوه عملکردش تأثیر می‌ گذارد. قوطی علاوه بر کاربرد در سازه‌ ها در صنایع گوناگون مانند صنایع دریایی، پزشکی و نیروگاه‌ ها نیز در ساخت محصولات و تجهیزات کاربرد دارد. در این مقاله از وبلاگ آذران پروفیل آلومینیوم شما را با این موضوع آشنا می کنیم.

فرمول محاسبه تحمل بار قوطی

پیشنهاد مقاله: مشخصات انواع پروفیل

پروفیل قوطی یکی از مهمترین مصالح است که استفاده از آن در سازه‌ های فلزی اجتناب‌ ناپذیر می‌ باشد. پروفیل‌ ها بسته به نوع کاربردشان در ابعاد و طول‌ های مختلفی در کارخانه‌ های آهن و فولاد تولید می‌ شوند و قیمت پروفیل به‌ صورت جهانی تغییر می‌ کند. یکی از مهمترین ویژگی‌ های فنی هر پروفیل ظرفیت باربری آن است، یعنی باید از قبل مشخص باشد پروفیل مورد استفاده در یک سازه قادر است تا چه اندازه بارهای خارجی و داخلی وارد شده بر سازه را تحمل کند.

بر اساس این ظرفیت و میزان بارهای محاسبه‌ شده برای سازه نوع و تعداد پروفیل‌ های مورد نیاز مشخص می‌ شود. نکته‌ ای که کارفرمایان عزیز باید در مورد پروفیل به آن توجه کنند این است که در حال حاضر کارخانه‌ های مختلف ایرانی در حال تولید این محصول هستند، بنابراین مانند هر محصول دیگری رقابت در بازار آهن و پروفیل نیز وجود دارد و باید هنگام خرید به مشخصات فنی پروفیل نظیر میزان تحمل بار پروفیل توجه ویژه داشته باشند.

قوطی پروفیل دارای بدنه ای کاملا یکنواخت بوده و سطح جوش پذیری مناسبی دارد. در کنار این مزایا میزان تحمل بار قوطی و استحکام آن بالا بوده و به همین دلیل امروزه در موارد گوناگونی از آن استفاده می‌ کنند. نخستین نکته ای که باید در هنگام کار با پروفیل در نظر داشته باشید قابلیت تحمل وزن موردنظر توسط این محصول می باشد. چراکه پروفیل ها به طور مستقیم با جان انسان ها در ارتباط هستند و ایمنی سازه به آن ها بستگی دارد. در صورتی که پروفیل براساس استانداردهای مشخص تولید نشده باشد قادر به تحمل بار موردنظر نبوده و ایمنی سازه را به خطر می اندازد.

عدم استاندارد پروفیل ممکن است در ابتدا باعث بروز خسارت نشود ولی پس از مدتی با افزایش فشار وارده و کاهش تحمل آن سبب کاهش طول عمر سازه خواهد شد. برای دستیابی به میزان تحمل بار قوطی به صورت دقیق لازم است از فرمول های مشخصی استفاده شود. به دست آوردن عدد دقیق میزان تحمل بار پروفیل می تواند سازه را در برابر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله ایمن سازد. همچنین وزن پروفیل های فولادی را می توان به آسانی محاسبه نمود و از این طریق میزان تحمل بار آن را مشخص کرد.

وزن پروفیل قوطی = وزن مخصوص پروفیل ها برحسب کیلوگرم * طول پروفیل برحسب متر * تعداد

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *