مشخصات انواع پروفیل

پروفیل ها از مقاطع بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف و از جمله صنعت ساختمان سازی هستند. پروفیل مقطعی ست طویل که در تمام طول خود سطح مقطع یکسانی دارد. پروفیل ها را از جهات مختلف می توان تقسیم بندی کرد. به عنوان نمونه در یک تقسیم بندی بر اساس شکل سطح مقطع پروفیل ها به دو گروه پروفیل باز و بسته تقسیم بندی می شوند.

انواع مختلف پروفیل از لحاظ شکل سطح مقطع

پروفیل ها از لحاظ شکل سطح مقطع به دو دسته پروفیل باز و پروفیل بسته تقسیم بندی می شوند:

پروفیل باز: به آن دسته از پروفیل هایی که شکل باز دارند، پروفیل های باز می گویند. مقاطعی هایی که در زیر نام برده شده اند، جزء دسته پروفیل های باز می باشند.

  • انواع مختلف تیرآهن
  • ناودانی ها یا پروفیل های U
  • انواع نبشی یا پروفیل L
  • پروفیل Z
  • تسمه ها

پروفیل بسته: در برابر پروفیل های باز، پروفیل های نوع بسته قرار دارند . از این مقاطع در حوزه های مختلفی مانند ساخت و ساز درب و پنجره، لوله، قوطی، کرکره برقی و … استفاده می شود.

انواع پروفیل بر اساس کاربرد

پروفیل ساختمانی

این پروفیل در مقاطع مربع یا مستطیل، در ابعاد و ضخامت های مشخصی تولید می شود و معمولاً ضخامتی بین 2 تا 4 میلی متر دارد. از انواع غیر چهارگوش پروفیل ساختمانی می توان به انواع پروفیل 507، 508، 509، 95 و پروفیل لنگه دری اشاره کرد. پروفیل 507 با نام پروفیل سپری هم شناخته شده است. پروفیل 508 با نام پروفیل دو لبه و پروفیل 509 با نام پروفیل یک لبه معروف است.

پروفیل لنگه دری

در ساخت چهارچوب های درب، گوشه پله ها، نرده های فولادی و… از این پروفیل استفاده می شود. پروفیل لنگه دری را در بازار با نام پروفیل 508 هم می شناسند. ضخامت پروفیل لنگه دری 2 تا 4 میلی متر و طول آن 6 تا 12 متر می باشد. معمولاً برای ساخت پروفیل لنگه دری و سایر پروفیل های درب و پنجره از ورق سیاه ST37 استفاده می شود. قیمت پروفیل لنگه دری همانند دیگر مقاطع فولادی وابسته به عواملی همچون نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و… می باشد.

پرفیل سپری یا پروفیل 507

پروفیل T یا پروفیل سپری از دیگر انواع پروفیل های درب و پنجره می باشد که در ساخت خرپاهای فلزی، اسکلت گلخانه ها و اتصالات پل ها کاربرد دارد. این نوع پروفیل از 0.9 تا 2.5 میلی متر ضخامت دارد. پروفیل سپری در طول های 6 و 12 متری در بازار موجود می باشد.

پروفیل کلافی

از پروفیل کلافی برای ساخت تیرآهن، ناودانی، درب و پنجره و چهار چوب استفاده می کنند. این مقطع فولادی در طول 6 متر و ضخامت 0.9 تا 2.5 میلی متر تولید می شود. پروفیل کلافی به پروفیل 509 یا پروفیل تک لبه هم معروف است.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *